Kwiecień – czerwiec oraz wrzesień – październik

W celu umożliwienia przeprawy drogą wodną most jest otwierany wyłącznie po wcześniejszym kontakcie z operatorem most. Godzinę przeprawy można ustalić jedynie w zakresach:

Otwarty dla ruchu wodnego
10.35 – 10.55
12.05 – 12.55
13.35 – 14.25
16.05 – 17.25
(Jeżeli sternik dopłynie do mostu bez wcześniejszego powiadomienia w czasie krótszym niż 15 minut przed otwarciem przejazdu dla ruchu kołowego, będzie on zmuszony czekać na kolejne otwarcie)

Przejezdny dla ruchu kołowego
11.00 – 12.00
13.00 – 13.30
14.30 – 16.00
17.30 – 10.30

Lipiec – sierpień

Otwarty dla ruchu wodnego
8.05 – 8.25
10.35 – 11.25
12.05 – 12.55
13.35 – 14.25
16.05 – 17.25
18.35 – 18.55
20.35 – 21.15

Przejezdny dla ruchu kołowego
08.30 – 10.30
11.30 – 12.00
13.00 – 13.30
14.30 – 16.00
17.30 – 18.30
19.00 – 20.30
21.20 – 08.00

Lokalizacja

Most w Giżycku przecina Kanał Łuczański, łączący jezioro Kisajno z jeziorem Niegocin. Most obrotowy jest częścią drogi komunikacyjnej, łączącej Twierdzę Boyen z centrum miasta. Stanowi jedną z głównych atrakcji na Pojezierzu Mazurskim. Jego godziny otwarcia dla ruchu żeglownego oraz drogowego, to poszukiwana wiedza zarówno przez mieszkańców, jak i turystów w Giżycku.

 

Historia i konstrukcja

Budowa kanałów w ówczesnych Prusach Wschodnich umożliwiła komunikację statkom parowym po jeziorach mazurskich w latach 50-tych XIX wieku. Pierwsza konstrukcja mostu obrotowego w Giżycku umożliwiała statkom przepłynięcie przez kanał po obu stronach mostu. 4 września 1859 r. most zawalił się z powodu przeciążenia. W następnych latach poszukiwano nowego technicznego rozwiązania. W 1889 r. Inżynierowie z Bechelt z Grünbergu skonstruowali nowy most składający się z 20-sto metrowego ruchomego jarzma, szerokiego na 8 metrów. Wycofujące się wojska niemieckie wysadziły most, który po wojnie został odbudowany.

Oryginalny mechanizm mostu, dzięki odpowiednim przełożeniom i dźwigniom, umożliwia ręczne obracanie elementu ważącego więcej niż 100 t.

W latach 1960 – 1970 most został zmodernizowany i wyposażony w system elektryczny. Zbyt szybkie otwieranie mostu powodowało uderzenia przęsła w przyczółek, uszkadzając tym samym konstrukcję mostu i nabrzeża. W 1985 roku most obrotowy w Giżycku został unieruchomiony i zastąpiony tymczasowym mostem polowym.

Obrotowy most został ponownie otwarty w 1993 roku i zgodnie pierwotną konstrukcją jest ręcznie otwierany przez operatora w wyznaczonych porach dnia. Proces otwarcia trwa około pięciu minut, umożliwiając przepłynięcie jednostkom wodnym przedostanie się na drugą stronę kanału. Każdego roku między 1 listopada, a 31 marca most jest zamknięty dla ruchu wodnego.

Zobacz również w okolicy